Menu Sluiten

Algemene voorwaarden

ALGEMENE VOORWAARDEN

Artikel 1 – Definities:
In deze voorwaarden wordt verstaan onder:
• Opdrachtgever: (“GELDIGE” offerte aanhef)
• Opdrachtnemer: Mathijssen & Co, t.h.o.d.n. Mathijssen Schilderwerk Hazelaar 50 5664VK Geldrop

Artikel 2 – De Overeenkomst:
• De overeenkomst komt tot stand door het bericht van aanvaarding van het aanbod van de opdrachtgever aan de opdrachtnemer, te noemen een elektronische bevestiging verzonden aan de opdrachtnemer en/of een RETOUR gezonden en ondertekend exemplaar van de overeenkomst.
• Geldigheidsduur:
Het aanbod wordt voorzien van een dagtekening en is vanaf die datum 30 dagen geldig.
• Na het tot stand komen van de overeenkomst volgt een schriftelijke bevestiging (bevestiging offerte). De aanvang van de werkzaamheden worden vroegtijdig en in overleg met de opdrachtgever (in)gepland.:

Artikel 3 – Aanbod:
• De volgende onderdelen zijn NIET in de offerte inbegrepen tenzij anders vermeld;
– het schilderwerk aan Aluminium en Trespa onderdelen,
– het schilderen aan regenpijpen, ijzerwaar, kunststof, tochtstrippen, hang- en sluitwerk,
– overplaatsen van hang- en sluitwerk,
– schaafwerk,
– betonreparaties,
– vervangen van dilatatievoegen,
– alle eventuele voorkomende timmer-, reparatie- en vervangingswerkzaamheden.
• Indien er zich tijdens de uitvoering enige vorm van houtrot wordt geconstateerd, dan is het herstel hiervan NIET in deze offerte inbegrepen.
• Houtrotreparaties en werking van verschillende houtsoorten (o.a. ook knoesten) worden niet volledig gegarandeerd. Afhankelijk van de situatie is deze bepalend of deze wel of niet onder de garantie vallen. In verband met o.a. weersinvloeden kan houtrot terugkeren en het ‘gezonde’ hout opnieuw aantasten.
• Mocht het huren van een steiger c.q. hoogwerker hiervoor nodig zijn, dan is ook de huurprijs hiervan niet in deze offerte berekend (tenzij anders in offerte vermeld).

Artikel 4 – Garantie:
• Garantie wordt slechts verstrekt op geleverde materialen, niet op in rekening gebrachte lonen of andere berekeningen op uurbasis en kan nooit meer omvatten als de garantie die opdrachtnemer van haar leverancier ontvangt.

Artikel 5 – Btw:
• Laag btw-tarief (arbeidsloon)
Met ingang van 1 januari 2000 heeft de Overheid de btw op schilder- en stukadoorswerk verlaagd om de werkgelegenheid te bevorderen. Tot 15 september 2009 gold voor schilder- en stukadoorswerk aan particuliere woningen van ten minste 15 jaar oud het lage btw-tarief van 6%. Het verlaagde btw-tarief is met ingang van voorgenoemde datum verder uitgebreid. Het lage btw-tarief van 9% is nu van toepassing op het schilder- en stukadoorswerk aan woningen ouder dan 2 jaar.
• Voor welke werkzaamheden aan de woning geldt het verlaagde btw-tarief?
Het verlaagde btw tarief geldt voor het schilderen en stukadoren van woningen ouder dan 2 jaar die door particulieren worden bewoond. Bepaalde voorbereidings- en voorbehandelingswerkzaamheden die een schilder of stukadoor moet verrichten voordat wordt overgegaan tot het eigenlijke schilder- en/of stukadoorswerk vallen ook onder het verlaagde btw tarief. Het verlaagde btw tarief is echter NIET van toepassing als de werkzaamheden te ver staan van het eigenlijke schilder- en/of stukadoorswerk. Dit geldt bijvoorbeeld voor het aanbrengen van tegels of het plaatsen van een nieuwe wand alvorens met de schilder – en/of stukadoorswerkzaamheden begonnen kan worden. Het 9% btw tarief geldt voor het arbeidsloon van de schilder- en stukadoorswerkzaamheden en op de materialen waarmee gewerkt wordt. Het 9% btw tarief is eveneens niet van toepassing bij alle voorkomende timmerwerkzaamheden of de daarbij benodigde materialen.

Artikel 6 – Uitvoering en Aansprakelijkheid
• De opdrachtgever verschaft bij de uitvoering de hem te beschikking staande aansluitingsmogelijkheden ten behoeve van de voor het werk benodigde nutsvoorzieningen (gas, water, elektriciteit). De kosten hiervan en van het benodigde verbruik zijn voor rekening van opdrachtgever.
• Bij plaatsing en het gebruiken van steigermateriaal kan het met betrekking tot de veiligheid van de werknemers voorkomen dat er beplanting/begroeiing wordt aangetast c.q. beschadigd
• Alvorens de buiten werkzaamheden van start gaan dient de opdrachtgever zorg te dragen voor het eventueel verwijderen van hinderende objecten in de vorm van o.a. muurhangsels, lampen, beplanting/begroeiing, tuinmeubilair, schroeven/spijkers/haken en zorg te dragen voor een vrij toegankelijke werkplek. In het geval van het door de opdrachtnemer laten verwijderen van objecten in welke vorm dan ook waarbij enige vorm van schade optreed stelt de opdrachtnemer zich in geen enkele zin aansprakelijk.
• Alvorens de binnen werkzaamheden van start gaan dient de opdrachtgever zelf zorg te dragen voor het eventueel verwijderen van hinderende objecten in de vorm van muurhangsels, lampen, meubilair en eveneens te zorgen voor een vrij toegankelijke werkplek.
• Opdrachtnemer zal zorg dragen voor het beschermen en afdekken van vloeren en meubilair.
• In het geval van het door de opdrachtnemer laten verplaatsen of verwijderen van muurhangsels, lampen, enig meubilair waarbij enige vorm van schade optreed stelt de opdrachtnemer zich in geen enkele zin aansprakelijk.
• De werkzaamheden worden (indien er geen belemmering is ontstaan door enige vorm van meerwerk) aaneengesloten uitgevoerd met onderbreking van de wettelijk verplicht vrije dagen.
• Wanneer erbij eventuele timmer- of vervangingswerkzaamheden gebruik zal moeten worden gemaakt van het tijdelijk verwijderen en terug plaatsen van beglazing en/of aluminium bouwdelen, zal bij enige vorm van (breuk)schade hieraan de opdrachtnemer zich niet aansprakelijk stellen in welke vorm dan ook.
• Wanneer opdrachtnemer zich voor werkzaamheden op een pannen belegde ondergrond moet bevinden, bestaat er kans op beukvorming aan pannen. Houdt u hier i.v.m. het acuut voorkomen van lekkage rekening mee (het merendeel van de woningen is voorzien van reserve pannen).

Artikel 7 – Overmacht:
• Weersinvloeden: storm (windstoten), vorst, (hevige) neerslag in de vorm van regen, sneeuw en/of hagel e.d. kunnen de vooral buitenwerkzaamheden ernstig belemmeren. Het project of de werkzaamheden;
– kunnen een vertraging geven in de oplevering,
– moeten worden uitgesteld,
– of moeten tijdelijk worden onderbroken.
De opdrachtnemer stelt zich vrij in het maken van deze keuze.
• Wanneer door weersinvloeden de opdrachtnemer het noodzakelijk acht zal het opgestelde steiger materiaal aan uw gevel worden verankerd. Dit wordt na uitvoering in oorspronkelijke staat hersteld. De opdrachtnemer stelt zich vrij in deze keuze.

Artikel 8 – Meerwerk:
• De opdrachtgever kan nadat de overeenkomst is gesloten door ons (noodzakelijke)(houtrot)reparaties en timmer- en/of vervangingswerkzaamheden laten uitvoeren. Eventueel andere wensen kunnen voor of na datum van aanvang eveneens door ons worden uitgevoerd, hiervoor wordt een uurtarief gehanteerd. Arbeidsloon en de benodigde materialen worden hiervoor apart in rekening gebracht. Dit houdt in, alle bijkomende, niet geoffreerde werkzaamheden in deze overeenkomst die voor of tijdens de uitvoering wederzijds worden overeengekomen aan de hand van een meerwerk offerte zullen achteraf berekend en gefactureerd worden.
• Werkwijze: Naar aanleiding van de geconstateerde werkzaamheden wordt een meerwerk offerte opgemaakt, deze zal de werkzaamheden, de uitvoering en de kosten nader specificeren. Bij akkoord dient u deze getekend RETOUR te zenden of te overhandigen. De aanvang van meerwerk werkzaamheden zullen plaatsvinden na ontvangst van de door u getekende meerwerk offerte (hierbij kan een stagnatie in het schilder- en/of stukadoorswerk ontstaan).
• Wanneer wederzijds mondeling wordt overeengekomen de aanvang van het meerwerk te starten voor ontvangst van de getekende meerwerk offerte, wordt de opdrachtgever geacht het aanbod conform de offerte te hebben aanvaard.
• Wanneer opdrachtgever alsnog wenst af te zien van het ondertekenen van de uitgebrachte meerwerk offerte, zal de opdrachtnemer de reeds gemaakte kosten bij opdrachtgever in rekening brengen.

Artikel 9 – Productgebruik:
• De bij de werkzaamheden toe te passen producten kunnen door opdrachtgever zelf aangeschaft worden, na overleg met opdrachtnemer (benodigde hoeveelheid / type verf). Desgewenst kan opdrachtnemer de producten ook voor u verzorgen.

Artikel 10 – Betaling:
• Betalingen dienen te geschieden binnen 8 dagen na oplevering van de werkzaamheden onder vermelding van het offerte- en/of factuurnummer op ING bank rekeningnummer NL90INGB0009032107 t.n.v. Mathijssen & Co te Geldrop.
• Bij niet tijdige betaling is de opdrachtnemer gerechtigd om de opdrachtgever zonder nadere ingebrekestelling een vertragingsrente van 1% per maand in rekening te brengen, een gedeelte van een maand daaronder begrepen, zulks vanaf de vervaldatum tot aan de dag van algehele voldoening, of aan het factuurbedrag wegens kredietbeperking een post toe te voegen ten bedrage van 3% van het factuurbedrag, welke door de opdrachtgever moet worden betaald, tenzij het factuurbedrag wordt voldaan binnen ter zake geldende termijn.
• De buitengerechtelijke kosten bij invordering zijn voor rekening van de opdrachtgever, de buitengerechtelijke kosten worden gesteld op 15% van het te vorderen bedrag.
• Een betaling door de opdrachtgever strekt eerst tot voldoening van het verschuldigde vertragingsrente of kredietbeperking en vervolgens tot voldoening van de op de invordering vallende buitengerechtelijke kosten. Daarna strekken betalingen tot mindering op de hoofdsom.
• Indien vermeld in de overeenkomst zullen bij werkzaamheden waarvan de totaalsom genoemd in de overeenkomst zicht boven de € 3.000,00 BRUTO bevind, exclusief 9% – 21% btw, een aanbetaling worden gehanteerd van 30% van de totale aanneemsom voor aanvang van de werkzaamheden.

Artikel 18 – Toepasselijk recht en beslechting van geschillen
• Op elke overeenkomst tussen opdrachtgever en opdrachtnemer is Nederlands recht van toepassing.
• Geschillen zullen worden beslecht door de plaatselijk bevoegde rechter in de vestiging plaats van opdrachtnemer. Het is opdrachtnemer echter toegestaan zich te wenden tot de rechter die bevoegd is in de woonplaats van opdrachtgever.
• Partijen kunnen schriftelijk een andere vorm van geschillenbeslechting zoals bijvoorbeeld arbitrage of mediation overeenkomen.